Lag-DM,
division II, rond 4. VALLENTUNA SK – SOLNA SS 2
|
Per Hultin
|
2176
|
0.5
|
-
|
0.5
|
Ulf Wallgren
|
2073
|
|
Anders Pettersson
|
2124
|
1
|
-
|
0
|
Åke Lundin
|
1957
|
|
Gilbert Jansson
|
1931
|
0
|
-
|
1
|
Leif Eriksson
|
1805
|
|
Stina Nyberg
|
1852
|
1
|
-
|
0
|
Juan Dalmau
|
1715
|
|
Lars Ekman
|
1840
|
0.5
|
-
|
0.5
|
Terese Andersson
|
1695
|
|
Lennart Gunnarsson
|
1757
|
1
|
-
|
0
|
Julianna Miklos
|
1645
|
|
Rune Hermansen
|
1756
|
1
|
-
|
0
|
Andras Gedeon
|
1636
|
|
Thomas Centerström
|
1712
|
0.5
|
-
|
0.5
|
Gusztav Lang
|
1625
|
|
Christopher Wåhlin
|
1632
|
1
|
-
|
0
|
Anders Holmberg
|
1594
|
|
Erik Peldan
|
1563
|
1
|
-
|
0
|
Cajsa Elfverson
|
1569
|
|
Medelrating:
|
1834
|
2.5
|
-
|
7.5
|
Medelrating:
|
1731
|
Referat:
Ajöss
med segerdrömmarna.
Spekulera
kan man ju alltid, men faktum var att vid en vinst mot
motståndaren Vallentuna i rond 4 skulle det finnas utsikt
att vinna division 2, då huvud- konkurrenterna Bollmora
och Vallentuna möts i sista ronden.
Nu blev det inte
tal om något sådant, Vallentuna vann såväl
på pappret med 100 poäng högre snittrating som
på brädet med klara 7.5-2.5. Men vi håller 3:e
platsen och det är inte så illa, då vi blev
uppflyttade till division 2 efter en vakans.
Ordinarie
lagledaren Ingemar Falk var på utflykt ner till södra
Sverige, så detta är ett referat från den
tillfällige vikarien för att upprätthålla
kontinuiteten i Ingemars utmärkta reportageserie.
På
1:a bordet hade Ulf vit mot motståndaren Per Hultin som är
en trogen Sveshnikov-spelare. Trots en ovanlig bivariant kände
svart väl till detaljerna och fick en liten fördel i
ett tornslutspel, men det blev ändå remi till
slut.
Åke spelade sin väl beprövade ”Two
Knights Tango” på 2:a bordet. Ett kvalitetsoffer
föll dock inte väl ut och ställningen blev hopplös
efter ett tag.
Leif fixade Solnas enda vinst på 3:e
bordet. På slutet kunde han vinna på många sätt
men valde det snabbaste och elegantaste genom att offra torn och
framtvinga en ogarderbar matt.
Juan såg ut att stå
lite sämre hela tiden på 4:e bordet, och trots övergång
till ett damslutspel gick ställningen inte att hålla.
På 5:e bord ropade plötsligt Terese motståndare
efter hennes senaste drag: ”Nej, det är schack, du
måste flytta kungen !!”. Terese hade dock bara
utnyttjat schackets outtömliga möjligheter och ställt
en pjäs ivägen istället för att
flytta kungen....vilket motståndaren snart generat insåg.
Man blir nog lite trött efter några timmars spel så
sånt kan hända. Ställningen var dock stenremi.
Juliannas
fighting-spirit är välkänd och hon gav inte tappt
trots ett slutspel med flera bönder under på bord 6.
Motståndaren kände kanske till hennes
mirakulösa vändning i förra ronden och spelade
extra försiktigt för att till slut vinna hela poängen.
På
bord 7 såg Andras ut att ha ett lovande angrepp mot
motståndarens kung. Det är möjligt att man ser
saker ur fel perspektiv från sidan av brädet, men i
något läge måste det ha gått fel då
han så småningom förlorade.
Gusztav
spelade remi på bord 8. I ärlighetens namn såg
jag inte så mycket av vad som hände i det partiet då
dom satt längst inne i hörnet av spellokalen.
Anders
har vi inte sett på ett tag vid schackbrädet så
det var roligt att se honom göra comeback på bord 9,
även om partiet blev förlust.
På
10:e bord hade Cajsa hoppat in med bara några timmars varsel
efter ett sent återbud. En helt riktig prioritering,
Reinfeldt & Co måste inse att ett schackparti går
före eventuellt övertidsarbete med EU-medlemsskapet. En
tornslutspel med en sund merbonde borde förstås ha
gett minst remi, men efter ett riskabelt vinstförsök
med tanke på matchställningen blev det förlust
till slut.
Nu
är ställningen följande:
|
Vallentuna
|
4
|
3
|
1
|
0
|
7
|
|
Bollmora
|
4
|
3
|
1
|
0
|
7
|
|
Solna 2
|
4
|
2
|
0
|
2
|
4
|
|
Kristallen 3
|
4
|
1
|
1
|
2
|
3
|
|
Täby
|
4
|
1
|
0
|
3
|
2
|
|
Rockaden 3
|
4
|
0
|
1
|
3
|
1
|
Vallentuna
och Bollmora får göra upp om segern i sista ronden, så
får vi försöka bevaka vår 3:e plats. Man
kan fråga sig varför spelprogrammet i Lag-DM är
så komprimerat att sista ronden spelas redan i början
av februari.
Ulf Wallgren, vikarierande lagledare för Solna SS 2
|