Lag-DM, division II, rond 4.
VALLENTUNA SK – SOLNA SS 2

Per Hultin

2176

0.5

-

0.5

Ulf Wallgren

2073

Anders Pettersson

2124

1

-

0

Åke Lundin

1957

Gilbert Jansson

1931

0

-

1

Leif Eriksson

1805

Stina Nyberg

1852

1

-

0

Juan Dalmau

1715

Lars Ekman

1840

0.5

-

0.5

Terese Andersson

1695

Lennart Gunnarsson

1757

1

-

0

Julianna Miklos

1645

Rune Hermansen

1756

1

-

0

Andras Gedeon

1636

Thomas Centerström

1712

0.5

-

0.5

Gusztav Lang

1625

Christopher Wåhlin

1632

1

-

0

Anders Holmberg

1594

Erik Peldan

1563

1

-

0

Cajsa Elfverson

1569

Medelrating:

1834

2.5

-

7.5

Medelrating:

1731



Referat:

Ajöss med segerdrömmarna.
Spekulera kan man ju alltid, men faktum var att vid en vinst mot motståndaren
Vallentuna i rond 4 skulle det finnas utsikt att vinna division 2, då huvud-
konkurrenterna Bollmora och Vallentuna möts i sista ronden.

Nu blev det inte tal om något sådant, Vallentuna vann såväl på pappret med
100 poäng högre snittrating som på brädet med klara 7.5-2.5. Men vi
håller 3:e platsen och det är inte så illa, då vi blev uppflyttade till division 2
efter en vakans.

Ordinarie lagledaren Ingemar Falk var på utflykt ner till södra Sverige, så detta
är ett referat från den tillfällige vikarien för att upprätthålla kontinuiteten i
Ingemars utmärkta reportageserie.

På 1:a bordet hade Ulf vit mot motståndaren Per Hultin som är en trogen
Sveshnikov-spelare. Trots en ovanlig bivariant kände svart väl till detaljerna
och fick en liten fördel i ett tornslutspel, men det blev ändå remi till slut.

Åke spelade sin väl beprövade ”Two Knights Tango” på 2:a bordet.
Ett kvalitetsoffer föll dock inte väl ut och ställningen blev hopplös efter ett tag.

Leif fixade Solnas enda vinst på 3:e bordet. På slutet kunde han vinna på många
sätt men valde det snabbaste och elegantaste genom att offra torn och framtvinga
en ogarderbar matt.

Juan såg ut att stå lite sämre hela tiden på 4:e bordet, och trots övergång till ett
damslutspel gick ställningen inte att hålla.

På 5:e bord ropade plötsligt Terese motståndare efter hennes senaste drag:
”Nej, det är schack, du måste flytta kungen !!”. Terese hade dock bara utnyttjat
schackets outtömliga möjligheter och ställt en pjäs ivägen istället för att flytta
kungen....vilket motståndaren snart generat insåg. Man blir nog lite trött efter
några timmars spel så sånt kan hända. Ställningen var dock stenremi.
Juliannas fighting-spirit är välkänd och hon gav inte tappt trots ett slutspel med
flera bönder under på bord 6. Motståndaren kände kanske till hennes mirakulösa
vändning i förra ronden och spelade extra försiktigt för att till slut vinna hela
poängen.
På bord 7 såg Andras ut att ha ett lovande angrepp mot motståndarens kung.
Det är möjligt att man ser saker ur fel perspektiv från sidan av brädet, men
i något läge måste det ha gått fel då han så småningom förlorade.

Gusztav spelade remi på bord 8. I ärlighetens namn såg jag inte så mycket av
vad som hände i det partiet då dom satt längst inne i hörnet av spellokalen.

Anders har vi inte sett på ett tag vid schackbrädet så det var roligt att se honom
göra comeback på bord 9, även om partiet blev förlust.
På 10:e bord hade Cajsa hoppat in med bara några timmars varsel efter ett sent
återbud. En helt riktig prioritering, Reinfeldt & Co måste inse att ett schackparti
går före eventuellt övertidsarbete med EU-medlemsskapet. En tornslutspel med
en sund merbonde borde förstås ha gett minst remi, men efter ett riskabelt
vinstförsök med tanke på matchställningen blev det förlust till slut.

Nu är ställningen följande:


Vallentuna

4

3

1

0

7

Bollmora

4

3

1

0

7

Solna 2

4

2

0

2

4

Kristallen 3

4

1

1

2

3

Täby

4

1

0

3

2

Rockaden 3

4

0

1

3

1


Vallentuna och Bollmora får göra upp om segern i sista ronden, så får vi försöka
bevaka vår 3:e plats. Man kan fråga sig varför spelprogrammet i Lag-DM är så
komprimerat att sista ronden spelas redan i början av februari.


Ulf Wallgren, vikarierande lagledare för Solna SS 2